مجتمع صنعتی اسفراین بعد از بعد از ۲۰ سال کار کردن امروز به بلوغ رسیده است و با تولید قطعات سنگین و نیمه سنگین با تکنولوژی بسیار بالا از طریق مهندسی معکوس به مرحله تولید در سطح جهانی رسیده است.
به گزارش واژه خبر به نقل از پول نیوز، علیرضا ارغایی مدیرعامل شرکت صنعتی اسفراین در گفت وگو با پول نیوز گفت: فلسفه ایجاد مجتمع صنعتی اسفراین برای بومیسازی قطعات سنگین و نیمه سنگین ایجاد شده است. از آنجا که فولاد بخشی از محصولات آن است به عنوان محصول اولیه قبل از اینکه قطعه ای ساخته شود و از آنجا که کلیه قطعات و مجموع قطعاتی که قرار است ساخته شود نیاز دارد به فولاد آلیاژی متناسب با آن دارد تا ساخته شود؛ مجتمع صنعتی اسفراین این نیاز را تامین می کند.
مجتمع صنعتی اسفراین بعد از بعد از ۲۰ سال فعالیت و تلاش بی وقفه، امروز به بلوغ رسیده است و با تولید قطعات سنگین و نیمه سنگین با تکنولوژی بسیار بالا از طریق مهندسی معکوس به مرحله تولید در سطح جهانی رسیده است.
ارغایی در ادامه در خصوص مجتمع صنعتی اسفراین توضیحات مفصلی داد که در متن پایین می خوانیم؛
مجتمع صنعتی اسفراین در ابتدا با طراحی جدید شروع به تولید میکند و تا امروز حدود ۸۰ تا ۹۰ گره آلیاژی تولید کرده است و بر روی قطعات سنگین قدرت مانور بسیار بالایی دارد. همیشه از شرکتهای دانش بنیان اسم برده شده است، ولی از مجتمع دانش بنیان اسمی برده نشده است در واقع شرکتهای دانش بنیان ابتدا از یک طرح شروع میکند.
ولی مجتمع دانش بنیان در حقیقت با استفاده از مهندسی معکوس یک طرح را آماده شکافته و به دنبال فرایند ساخت این طرح میرود مهمترین مراحل قطعه فرایند آن است پیدا کردن آنالیز مواد بسیار آسان است از نظر فیزیکی میتوان انواع قطعات را شناسایی کرد که این هم کار آسانی است، ولی مشخصات قطعه آن برندی است که شرکتهای سازنده برای خود نگه میدارند که آن اصل دانش فنی است که این دانش به راحتی به دست نیامده است.
در حقیقت مجتمع اسفراین بعد از ۲۰ سال زحمت کشیدن با تربیت کارشناسان و متخصصین بومی و تکنسینهای قوی به آزمایشهایی، قطعه را شناسایی می کند و این مجتمع در حال حاضر به مرحله رسیده است که میتواند یک قطعه را مهندسی معکوس و مجدداً طراحی کند و فرایند ساخت را به مرحله نهایی برساند.
ما در مجتمع صنعتی اسفراین به دنبال ساخت تجاری هستیم و یک قطعهای بسازیم که با قیمتهای جهانی رقابت کند ما با طی کردن تمام مراحل دانش بنیان به تولید انبوه رسیدهایم. ولی هنوز به پایان کار نرسیدهایم، ما در این مرحله تازه به شرکت سازنده این قطعه که چندین سال قبل به این فناوری رسیده است، رسیدیم.
ما از اینجا به بعد شروع میکنیم به وارد کردن واحد آرندی که این واحد با بررسی اشکالات این قطعه به کیفیت به هزینهها و کاهش هزینههای آن رسیدگی میکند و از طرفی به طول عمر قطعه توجه میکند اکثر قطعاتی که مجتمع اسفراین میسازد مربوط است به صنایع فولاد و صنایع معدنی که عمدتاً قطعات مصرفی هستند و طول عمر برای این قطعات بسیار مهم است از این مراحل به بعد مجتمع وارد میشود برای برطرف کردن نواقص قدیمی که در این مراحل به مهندسی معکوس اکتفا نشده است ما یک زمان مفیدی را برای ساخت این قطعه کیفیت آن کاهش هزینههای آن در نظر میگیریم ما در خیلی از قطعات جز ۵ تولید کننده برتر دنیا هستیم به دلیل اینکه تکنولوژی بسیار بالایی دارد و دو تا سه سال طول کشیده است که این تکنولوژی بومیسازی شود.
برگزاری این نمایشگاهها مزایای بسیاری برای صنعت کشور و برای مجتمع ما دارد و ما میتوانیم با عرضه خود به شرکتهای فولادی و دیگر اینکه تمام شرکتهایی که در این زمینه فعالیت میکنند میتوانیم برای افزایش توان خود استفاده میکنیم در واقع تولید آلیاژی فولاد تمام این قطعات برای تولید پیش نیاز ساخت ماشین است.
در واقع ساخت ماشین یعنی جایی که ارزش اصلی آن نهادینه شده است و برندسازی صورت گرفته است که با این روش اثبات شرکت را به ثمر میرساند برای ساخت ماشین به شرکت و ابزارهایی نیازمند است که هر کدام دارای تواناییهایی هستند که در این مجموعه شرکت میکند ایجاد کنسرسیوم و بخش خصوصی یکی از اهداف اصلی ما است که در این همایشها و نمایشگاهها بین شرکایمان که دارای توانایی بومیسازی هستند و تفکر آنها مانند ما است و هر کدام قادر به ساخت ماشین هستند.
در تلاش هستیم که در طی چند سال آینده خودمان را به یکی از مقامات ماشین سازی آینده برسانیم ماشینهای صنایع فولادی و صنایع معدنی که سنگینترین ماشینهای مصرفی که هر کدام از این ماشینها از خروج ۱۰ میلیون دلار به بالا گرفته میشود که در شرایط ارزی کشور میتوانیم کمکی برای این شرایط باشیم و ما درآمدزایی را برای کشور ایجاد کنیم.
نکته دیگری که بسیار مهم است در این زنجیره همیشه ارزش افزودهای که روی کار گذاشته میشود به صورت تصاعدی بالا میرود در واقع شمش فولادی که ساخته میشود دارای ارزش افزوده است که این تبدیل به یک قطعه میشود باز به ارزش افزودن اضافه میشود و این در واقع به یک ماشین تبدیل میشود و ارزش افزوده آن چند برابر میشود ماشین دارای یک نام جاودانه است در واقع تمام شرکتهای بزرگ دنیا با ماشینهای آن شناخته میشوند و ما با کمک تمام شرکتهای داخلی در این زمینه به تولید انبوه و با کیفیت برسیم که این هدف اصلی شرکت ما است.
در طی چند سال اخیر شرکتهایی که به ما رجوع کردهاند برای ساخت قطعات بازار مصرفی را برای ما معرفی کردند و در حال حاضر به نیاز بازار توجه و بر اساس نیاز بازار تولید میکنیم و در واقع ساخت قطعات سنگین ماشین را بر عهده داریم و این نه در کشور و نه در خاورمیانه ساخته نمیشود شرکتهای مورد نیاز این قطعه نیاز به وارد کردن آن دارند که مجتمع ما این قطعه را شناسایی کرده و شروع به تولید آن میکند از اینجا ما جلوی خروج ارز را میگیریم.
با شناسایی بازار مصرفی شروع به تولید ماشینهایی میکنیم که دارای تنوع از نظر سایز و اندازه هستند ولی از نظر عملکرد تنوعی ندارند ماشینهای آسیاب هستند یا ماشینهای نود هستند که این ماشینهای سنگین شبیه ماشینهای راهسازی مثل لودر یا دیگر ماشینهای سنگین که کسی نمیتواند آن را تولید کند و ما وارد بازاری شدهایم که در کشور هیچکس قادر به تولید آن نیست و در واقع در دنیا هم محدود شرکتهایی ورود کردهاند به همین دلیل با قیمتهای خیلی گزافی آنها به فروش میرسند و به خاطر تحریمهایی که به کشور ما تحمیل شده دو صد چند برابر به ما فروخته میشود این مجتمع بازار خارجیها را در هم شکسته است.
ما در داخل کشور یک برند هستیم که برند مجتمع ما را میشناسند و خرید میکنند به طور مثال برای ساخت یک ماشین که ۱۰ قطعه اصلی دارد ۶ یا ۷ قطعه آن را از ما میخرند ظرفیت شرکت ما سنجیده شده است سعی و خطا نیست یک کار آزمایش شده است و با اطمینان قدم به قدم جلو میرویم